Η οικονομική ύφεση συνετέλεσε στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στη Θεσσαλονίκη, το 2010, αφού λόγω της αύξησης της τιμής της βενζίνης, αλλά και των τελών κυκλοφορίας, λιγότεροι άνθρωποι χρησιμοποίησαν το αυτοκίνητό τους.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με μετρήσεις του Δικτύου Σταθμών Ελέγχου Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης του δήμου Θεσσαλονίκης, το 2010 τα αιωρούμενα σωματίδια μειώθηκαν κατά 16% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, ενώ διαπιστώθηκε μείωση κατά 48% του αριθμού των υπερβάσεων των ορίων των αιωρούμενων σωματιδίων στο σταθμό που βρίσκεται επί της οδού Βενιζέλου.
Τα στοιχεία ανακοίνωσε τη Δευτέρα, 6 Ιουνίου, ο Μάξιμος Πετρακάκης, Δρ χημικός- μηχανικός, περιβαλλοντολόγος, προϊστάμενος του Τμήματος Περιβάλλοντος του δήμου Θεσσαλονίκης.
'Οπως επεσήμανε ο κ. Πετράκης, το 2010 και στις πέντε περιοχές της Θεσσαλονίκης όπου πραγματοποιείται έλεγχος της ατμοσφαιρικής ρύπανσης (κέντρο, ανατολική και δυτική Θεσσαλονίκη, Άνω Πόλη και Τούμπα), παρατηρήθηκε μείωση ή σταθεροποίηση των επιπέδων των ρύπων, με βάση τα διεθνή πρότυπα που έχουν θεσμοθετηθεί για να αξιολογείται η ποιότητα του ατμοσφαιρικού περιβάλλοντος μιας περιοχής.
«Το νέο στοιχείο που προέκυψε το 2010, είναι ότι στους παράγοντες που γνωρίζαμε ότι επηρέαζαν τα επίπεδα των ρύπων, φαίνεται να έχει προστεθεί ακόμη ένας: η οικονομική ύφεση», δήλωσε ο κ.Πετρακάκης.
Πάντως, σημαντικότερο πρόβλημα για το ατμοσφαιρικό περιβάλλον της Θεσσαλονίκης παραμένουν τα αιωρούμενα σωματίδια PM10, που, σε αντίθεση με το όζον, εμφανίζουν σχετικά υψηλές τιμές, τόσο στην περιφέρεια όσο και στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.
Μείωση παρατηρήθηκε επίσης και στα αιωρούμενα σωματίδια ΡΜ 2,5, που θεωρούνται πιο επικίνδυνα από τα εισπνεύσιμα PM10, με μοναδική υπέρβαση της ετήσιας οριακής τιμής να παρατηρείται στο Σταθμό της Εγνατίας όπου, σε σχέση με το 2009, σημειώθηκε μείωση των τιμών κατά 7%.
Ο κ. Πετρακάκης εξήγησε ωστόσο ότι οι τιμές στο σημείο αυτό δεν είναι αντιπροσωπευτικές για ολόκληρη την πόλη διευκρινίζοντας ότι «το "νέφος" σε κάθε περιοχή της πόλης έχει τη δική του ταυτότητα».
Τέλος, αναφέρθηκε στη συμβολή και σημασία της σκόνης, που μεταφέρεται από τη Σαχάρα, στη διαμόρφωση κάποιων αφύσικα υψηλών τιμών PM10 που παρατηρούνται με μικρή, αλλά όχι αμελητέα συχνότητα, στη Θεσσαλονίκη.