EnglishFrenchGermanItalianPortugueseRussianSpanish

SPEEDRIDING/SPEEDFLYING

ΕΝΑ ΝΕΟ ΕΧTREME SPORT

Σάββατο 2 Ιανουαρίου 2010 3:55:54 μμ
ΧΡΗΣΤΗΣ: MIK

Πετώντας πάνω από το χιόνι Από τον Μιχάλη Ζιώτη /p

Ένα νέο σπορ έχει αρχίσει να κερδίζει φανατικούς φίλους στα χιονισμένα βουνά του κόσμου. Ένα σπορ που προσφέρει άφθονη αδρεναλίνη και συνδυάζει ταχύτητα και τεχνική με την ελευθερία της πτήσης.Αναμφίβολα είναι ότι πιο εντυπωσιακό έχει εμφανιστεί στα χιονοδρομικά κέντρα τα τελευταία χρόνια.Τα πρώτα εθνικά και παγκόσμια πρωταθλήματα έχουν ήδη γίνει ενώ σε «θρυλικές» καταβάσεις όπως αυτές του Aconcnagua,          του Mont Blanc και του Eiger έχουν καταγραφεί μερικά από τα πιο εντυπωσιακά βίντεο extreme sport.

Το speed flying είναι μια κατάβαση πλαγιάς με τη χρήση ενός μικρού αλεξιπτώτου τύπου ελευθέρας. O πιλότος απογειώνεται από μια πίστα σκι και στη συνέχεια κάνει συνεχόμενες προσγειώσεις και απογειώσεις ουσιαστικά μεγάλα άλματα στη διεύθυνση της πλαγιάς. Οι ταχύτητες που αναπτύσσει είναι της τάξης των 30-60 χιλιομέτρων την ώρα. Είναι ότι πιο εντυπωσιακό υπάρχει στα χιονοδρομικά κέντρα αυτή τη στιγμή και σίγουρα εντυπωσιάζει τους χιονοδρόμους όπου και αν το δουν. Όσο και να φαίνεται επικίνδυνο ή extreme το speedflying έχει ελαχιστες απαιτήσεις σε φυσική κατάσταση ή ικανότητα από τον πιλότο που επιθυμεί να ξεκινήσει ενώ μπορεί να γίνει με εξαιρετικά υψηλά επίπεδα ασφάλειας αρκεί ο πιλότος να μην υπερεκτιμά τις δυνατότητές του και να σεβαστεί τους στοιχειώδης κανόνες ασφαλείας.

Το χιόνι προσφέρει την βάση πάνω στην οποία ταχύτητες μπορούν να αναπτυχθούν. Δεν είναι υπερβολή το ότι είναι αδύνατον να πάθει ατύχημα ένας πιλότος σε μια εύκολη μπλε πίστα σκι με επαρκή χιονοκάλυψη. Στις Άλπεις κάποια χιονοδρομικά όπως το Valfrezus, το Les Arcs και το Tignes το έχουν αγκαλιάσει και από λιγότερο από 100 πιλότους το 2005 φέτος έχουν πουληθεί περισσότερα από 5.000 αλεξίπτωτα κάνοντάς το το ταχύτερα αναπτυσσόμενο χειμερινό σπορ.

Πως γίνεται το speedflying?

Ο πιλότος πηγαίνει στο χιονοδρομικό και κάνει κανονικά το σκι του. Μαζί του έχει ένα αλεξίπτωτο που ζυγίζει 2,7 κιλά και ένα μικρό κάθισμα που είναι το ίδιο το σακίδιο για να τα έχει στην πλάτη. Κάποια στιγμή αποφασίζει πως οι συνθήκες είναι κατάλληλες και παίρνει το αλεξίπτωτο σε μια πλαγιά οποιασδήποτε κλίσης. Μέσα σε δύο λεπτά έχει δέσει το αλεξίπτωτο στους ιμάντες και έχει φορέσει το κάθισμα. Αφού κάνει ένα δοκιμαστικό φούσκωμα για να δει ότι όλα τα σκοινάκια είναι καλά, ελέγχει τη πλαγιά ότι είναι καθαρή από κόσμο, εμπόδια κλπ και αφού ελέγχει τον αέρα απογειώνεται. Ο καιρός πρέπει να είναι κατάλληλος, δηλαδή λιγότερο από 10-15 χιλιόμετρα αέρα όταν ο αέρας είναι από πίσω, λιγότερο από 20-25 όταν είναι πλάγιος και 30-35 όταν είναι φάτσα στην διεύθυνση της κατάβασης. Καλό (αν και όχι απαραίτητο) θα είναι να μη χιονίζει και η ορατότητα να είναι καλή. Ξεκινάμε.

Αφού πάρει λίγη φόρα με τα σκι το αλεξίπτωτο έχει φουσκώσει και αφού με λίγο αντίθετο φρένο φροντίσει να έρθει ακριβώς από πάνω ξεκινάει η κατάβαση. Αφήνoντας το αλεξίπτωτο να πάρει ταχύτητα (45-60χλμ) μπορεί να επιλέξει τη διαδρομή κατάβασης ανάλογα με την κλίση. Ο πιλότος αν θέλει σε μια απότομη πλαγιά μπορεί να απογειωθεί και να προσγειωθεί πολύ πιο κάτω κάνωντας μια μεγάλη πτήση. Αλλά αυτό δεν έχει πλάκα. Το αλεξίπτωτο είναι φτιαγμένο να κάνει 5 μέτρα μπροστά και ένα κάτω δηλαδή κλίση 17-19 μοίρες. Σε μια τέτοια (μπλε για το σκι) πλαγιά ο πιλότος μπορεί να κάνει κανονικά το σκι του και κάποιες στιγμές να κάνει άλματα των 5-10 μέτρων, ένα ή παραπάνω μέτρα πάνω από το έδαφος.

Σε μια πιο απότομη πλαγία αρχίζει η δράση. Ο πιλότος επιλέγει να πετάει και κάνοντας απότομες στροφές να ακουμπάει τα πέδιλα στο χιόνι ή ακόμη καλύτερα το ακροπτερύγιο του αλεξιπτώτου του. Η ταχύτητα είναι μεγάλη, η αδρεναλίνη απίστευτη και δεν υπάρχει όριο στο πόσο γρήγορες μανούβρες μπορεί να κάνει. Προσγειώνεται, μαζεύει το αλεξίπτωτο στον ενσωματωμένο σάκο σε ένα λεπτό και ή συνεχίζει το σκι του ή πηγαίνει για ακόμα μια πτήση. Φυσικά το speedflying δεν πρέπει να γίνεται σε πίστες που κινούνται χιονοδρόμοι για λόγους ασφαλείας. Οι καταβάσεις γίνονται εκτός πίστας και μόνο νωρίς το πρωί και αργά το απόγευμα όταν η πίστα είναι άδεια από χιονοδρόμους πρέπει να επιτρέπεται η χρήση των πιστών του κάθε χιονοδρομικού.

Που Θα κάνετε στην Ελλάδα;

Σχεδόν όλα τα χιονοδρομικά κέντρα είναι κατάλληλα για speedflying. Παρότι οι πλαγιές δεν είναι αντίστοιχες των Αλπικών Κέντρων σε μέγεθος υπάρχουν πολλά σημεία όπου είναι ιδανικά για αυτό το νέο σπορ. Το Χιονοδρομικό Κέντρο Παρνασσού η έλλειψη δέντρων και οι μεγάλες πλαγιές το κάνουν ουσιαστικά παράδεισο για το speedflying . Η κατάβαση από την κορφή του συνδετικού στα 2.200 μέτρα μέχρι το πάρκινγκ στα 1.750 μέτρα είναι από τις καλύτερες πλαγιές στην Ελλάδα και το 2008 έγιναν οι πρώτες απολαυστικές καταβάσεις. Η περιοχή της Σαχάρας είναι ένα ακόμα εξαιρετικό πεδίο. Φυσικά και στην κοιλάδα των Κελλαριών νωρίς το πρωί και μετά την τελευταία κατάβαση χιονοδρόμων είναι εξαιρετικό πεδίο για speedflying ενώ η αριστερή κατάβαση του αναβατήρα Βάκχου με πεδίο εκτός πίστας και ελάχιστους χιονοδρόμους είναι ιδανική για περιοχή εκμάθησης.

Στα Καλάβρυτα η εκτός πίστα περιοχή της Στύγας είναι ιδανική, ενώ και στο Καρπενήσι υπάρχουν εξαιρετικές εκτός πίστας πλαγιές. Στην Βόρεια Ελλάδα τα καταλληλότερα χιονοδρομικα είναι το Σέλι και το Καιμακτσαλάν ενώ το Φαλακρό με τις μεγάλες εκτός πίστας εκτάσεις του τετραθέσιου αναβατήρα σίγουρα θα γίνει ένα από τα καλύτερα μέρη στην Ελλάδα στο μέλλον.

Το μέλλον υπόσχεται περισσότερα Επειδή τα Ελληνικά βουνά έχουν τεράστια ανεκμετάλλευτα πεδία με χιόνι πολύ περισσότερο από αυτό των υφιστάμενων χιονοδρομικών, έχει ήδη ξεκινήσει η προσπάθεια για ναύλωση ελικοπτέρου, εξοπλισμού ασφαλείας και κινηματογραφικού υλικού ώστε να γίνουν μερικές από τις μεγάλες καταβάσεις που διαθέτουν τα Ελληνικά βουνά και να καταγραφούν σε βίντεο.

Αν σκεφτεί κανείς ότι η μεγαλύτερη πίστα σε Ελληνικό χιονοδρομικό είναι 2 χλμ είναι κατανοητό ότι οι παρακάτω καταβάσεις είναι πολύ μεγαλύτερες Η ιστορική σημασία του Ολύμπου και το μεγάλο του ανάπτυγμα τον κάνει σίγουρα πρώτο στόχο για μια τέτοια προσπάθεια.Eλπίζουμε εντός του Μαρτίου 2010 να γίνει και η πρώτη κατάβαση του Ολύμπου μια κατάβαση που δεν έχει σε τίποτα να ζηλέψει τις καλύτερες καταβάσεις των Αλπικών βουνών (2800-1200μ 8χλμ). Η κατάβαση της Βελίτσας (2400-1300 6χλμ) στον Παρνασσό είναι ο δεύτερος στόχος και η κατάβαση της Δυτικής πλευράς της Κακαρδίτσας (2400-1200 6χλμ) ο τρίτος.

Βίντεο από τα περσινά μαθήματα από Γάλλους εκπαιδευτές στον Παρνασσό εδώ http://www.youtube.com/watch?v=DgoR33SQfsQ

Την εβδομάδα 10-17 Απριλίου 2010 θα διεξαχθούν μαθήματα σε Ελληνικά χιονοδρομικά από Γαλλικές σχολές. Πληροφορίες στο www.snowclub.gr/forums







 

 
 

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΧΡΗΣΤΕΣ


Υπενθύμιση κωδικού
Εγγραφή χρήστη

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ

Απρίλιος 2024

ΔεΤρΤεΠεΠαΣαΚυ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293012345